Bonjour!

Mam nadzieję, że u Ciebie wszystko ok. Czas bardzo szybko leci – w moim przypadku niedawno minął rok od kiedy przeprowadziłam się do Francji. Ostatnio zastanawiałam się o czym mogłam pomyśleć jeszcze przed przeprowadzką do Francji, żeby po przyjeździe było mi łatwiej odnaleźć się w nowym miejscu.

Stworzyłam listę rzeczy, które przyszły mi na myśl po kilku miesiącach pobytu we Francji a które mogą ułatwić Tobie życie , jeśli planujesz przeprowadzkę do Francji.

  1. Aktualne tłumaczenie aktu urodzenia na język francuski. Dokument ten będzie niezbędny do załatwienia wielu formalności takich jak: ubezpieczenie zdrowotne czy uzyskanie dofinansowania do mieszkania.
  2. Tłumaczenia na język francuski takich dokumentów jak: świadectwo maturalne, dyplomy ukończenia szkoleń, dyplomy ukończenia studiów, referencje od pracodawców. Jest to bardzo ważne na etapie szukania pracy. Nawet jeśli dysponujesz tłumaczeniami tych dokumentów w języku angielskim, może okazać się (i prawdopodobnie się okaże), że niezbędne jest tłumaczenie przysięgłe na język francuski.
  3. Dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne: w postaci karty EKUZ lub dodatkowego ubezpieczenia, które będzie uznawane w krajach UE. Początki za granicą nie są łatwe a znalezienie pracy może potrwać kilka lub kilkanaście miesięcy. Warto więc o tym pomyśleć, żeby w razie potrzeby wizyty u lekarza nie mieć dodatkowych problemów.
  4. Zapisać się na kurs języka francuskiego jeszcze przed wyjazdem. Będzie to bardzo przydatne szczególnie na początku, kiedy wszystko jest dla Ciebie nowe i często boisz się wyjść chociażby do sklepu w obawie, że się nie dogadasz. Pozwoli to na przełamanie strachu i kontakt z ludźmi, co bardzo ułatwia integrację.

Mam nadzieję, że wskazówki będą Ci pomocne.

Jeśli masz własne spostrzeżenia w tej kwestii lub pytania – daj znać w komentarzu.

Pozdrawiam serdecznie!

Polka w Lyonie

